Drodzy Państwo,
Chcieliśmy sprecyzować cele i założenia naszego protestu w sprawie budowy obwodnicy Piwnicznej. Na stronie Urzędu Miejskiego w Piwnicznej-Zdroju w ramach konsultacji społecznej umieszczono koncepcję przebiegu trasy obwodnicy w trzech wariantach. Mieszkańcy w załączonej ankiecie mogą się wypowiedzieć na temat wyboru jednego z tych wariantów. Ankieta nie przewiduje możliwości wyrażenia sprzeciwu wobec celowości realizacji tego przedsięwzięcia. Część mieszkańców uważa jednak, że proponowane wersje są nie do przyjęcia i w związku z tym proponują aby nie wypełniać tych ankiet lecz wyrazić pisemny sprzeciw dla tej inwestycji z uwagi na wiele czynników. Najważniejszym czynnikiem jest wprowadzenie do ruchu tranzytowego TiR-ów w ciągu drogi krajowej relacji Nowy Sącz – Piwniczna – Słowacja co spowoduje nieodwracalne negatywne skutki dla mieszkańców zarówno Piwnicznej jak i sąsiednich miejscowości. Koncepcja nie przewiduje zmiany parametrów drogi krajowej przebiegającej w dolinie Popradu – nadal ma być to droga jednopasmowa biegnąca przez tereny zabudowane głównie budynkami mieszkalnymi. Rozwiązania projektowe obwodnicy (estakady, nasypy, wykopy) oraz ruch TiR-ów na drodze spowoduje:
- znaczne zwiększenie natężenia ruchu i poziomu hałasu na drodze krajowej,
- wydłużenie czasu przejazdu tą drogą (przejazd do Nowego Sącza może się wydłużyć nawet dwukrotnie – do 1,5 godziny lub więcej), a korki do ronda w Starym Sączu będą rozpoczynały się w okolicy kościoła w Barcicach.
- negatywne oddziaływanie na otoczenie w szczególności na istniejącą zabudowę mieszkaniową w zakresie zwiększenia poziomu hałasu,
- zagrożenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów,
- zmniejszenie wartości nieruchomości zwłaszcza położonych w pobliżu trasy drogi krajowej,
- zniszczenie potencjału turystyczno-wypoczynkowego Piwnicznej,
- utratę uzdrowiskowego charakteru miasta,
- zamykanie ośrodków wypoczynkowych i innych usług związanych z obsługą ruchu turystycznego,
- obniżenie wartości nieruchomości,
- zniszczenie walorów estetyczno-widokowych miasta.
Negatywne oddziaływanie drogi i poniesione straty nie będą zrekompensowane.
Planowana inwestycja będzie negatywnie oddziaływać na środowisko. Piwniczna położona jest w Popradzkim Parku Krajobrazowym, w którym obowiązuje m. innymi ochrona walorów krajobrazowych, zachowanie walorów estetyczno-widokowych krajobrazu naturalnego i kulturowego; w większości terenu w obszarze ochrony siedlisk Natura 2000 PLH 120019 „Ostoja Popradzka”, w strefach ochrony uzdrowiskowej „A” i „B”, gdzie obowiązuje szereg zakazów wynikających z ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2020r. poz. 284).
W strefach „A” i „B” między innymi zabronione jest:
- wyręb drzew leśnych i parkowych z wyjątkiem cięć pielęgnacyjnych,
- prowadzenie działań mających natywny wpływ na fizjografię uzdrowiska i jego układ urbanistyczny lub właściwości lecznicze klimatu.
Niektórzy mieszkańcy są wręcz zadowoleni z tego obrotu spraw („Wybudują nam za darmo obwodnicę”), uważamy jednak, że nie jest to powód do radości.
Dewastacja naszego miasta nie będzie polegała tylko na tranzycie TiR-ów ze Słowacji przez przejście w Mnisku. Spowoduje to także, iż TiR-y z wodą mineralną z Krynicy, Muszyny oraz Tylicza pojadą Doliną Popradu, włączając się do drogi krajowej 87 na rondzie w Łomnicy.
Dlaczego tak sądzimy? Piwniczna znalazła się ze swoją obwodnicą na liście 100 obwodnic rządowych, które mają być realizowane w najbliższym czasie. Nie znalazła się tam jednak Krynica. Czy sądzicie Państwo, że nie miała odpowiedniej siły przebicia?
Obecnie część TiR-ów z wodą mineralną jedzie przez centrum Krynicy lub Tylicz, Muszynkę, Krzyżówkę włączając się do drogi krajowej Krynica – Nawojowa – Nowy Sącz (droga krajowa 75) na Krzyżówce. Część TiR-ów jeździ już Doliną Popradu. Brak obwodnicy Krynicy spowoduje, że wszystkie TiR-y pojadą przez Piwniczną w przypadku realizacji któregokolwiek z omawianych wariantów. W konsekwencji, Krynica najprawdopodobniej nie wpuści ponownie pojazdów wielkogabarytowych przez swoje centrum ani przez Tylicz, kierując je przez nasze miasto.
Równocześnie informujemy, że w poprzednich planach województwa nowosądeckiego i później małopolskiego droga główna tranzytowa miała przebiegać z Nowego Sącza przez Łabową, Krzyżówkę, Mochnaczkę do przejścia granicznego ze Słowacją w Muszynce. To rozwiązanie zostało obalone przez protest mieszkańców (1430 podpisów). Wówczas pojawiła się propozycja skierowania ruchu tranzytowego (TiR-ów) Doliną Popradu z Nowego Sącza do Piwnicznej co wymusiłoby konieczność realizacji obwodnicy naszego miasta.
Zwracamy się z prośbą do mieszkańców całej gminy Piwniczna, Rytra i Barcic (ponieważ jest to sprawa gminy Piwniczna i regionu) o przyłączenie się do protestu mającego na celu zablokowanie projektowanej inwestycji. W tym celu zostały przygotowane odpowiednie listy, wyrażające sprzeciw dla planowanej obwodnicy, pod którymi będą mogli się Państwo podpisać – do czego zachęcamy.
Prosimy bardzo o nie bagatelizowanie problemu i zaangażowanie możliwie jak największej liczby osób – w tym swoich znajomych i – w miarę możliwości – rodziny (jeżeli rodzina przykładowo liczy pięć osób, prosimy aby wszyscy pełnoletni członkowie złożyli swoje podpisy). Nasz protest możemy wygrać tylko angażując w to jak największą liczbę mieszkańców z których opinią władze będą musiały się liczyć.
Społeczny Komitet Gminy Piwniczna
Cytat:
„W strefach „A” i „B” między innymi zabronione jest:
-wyręb drzew leśnych i parkowych z wyjątkiem cięć pielęgnacyjnych,
-prowadzenie działań mających natywny wpływ na fizjografię uzdrowiska i jego układ urbanistyczny lub właściwości lecznicze klimatu.”
Ja się pytam, gdzie byliście jak dwukrotnie zostały wycinane drzewa na Kicarzu?
Gdzie petycje, wnioski, spotkania?
Jak tak wam zależy na dobru Piwnicznej zajmijcie się lepiej temat wyciągu na Kicarzu, budynku Koliby, który stoi i straszy, zatłoczonym rynkiem (może warto by zamknąć rynek dla ruchu samochodowego i umożliwić restauratorom otwarcie większych ogródków piwnych i etc. żeby Ci turyści mieli gdzie posiedzieć, napić się piwa czy kawy). Może warto by rozeznać temat budynków za pijalnią, budynku koło cmentarza? Wszystko to jest stare stoi i straszy i wam nie przeszkadza, a jak ktokolwiek chce zrobić cokolwiek w Piwnicznej, to zaraz pojawia się grupa protestujących celem zablokowania wszelkich inicjatyw.
A co z mieszkańcami żyjącymi obecnie przy drodze krajowej? Ciągły hałas i stres. Kierowcy codziennie przekraczają prędkość. Przy drodze krajowej nie da się żyć!!!
Czy pomyśleliście o tym?
Obwodnica musi powstać – przynajmniej dla samochodów osobowych.
I żeby było jasne, nie jestem za TIR-ami w Dolinie Popradu.
Obwodnica musi powstać! Bez niej rynek i okolice udusi się w spalinach, nie mówię już o obecnym hałasie w związku z tranzytem przez rynek i przyległe ulice!!
PS: Ludzie mieszkający obecnie przy drodze krajowej są „rozjeżdzani” każdego dnia. Od zmierzchu do świtu, i od świtu do zmierzchu…
Mamy już tego dosyć!!! Szczególnie motocykli których hałas słychać wszędzie!!!
Panie Stefanie, to o czym Pan pisze jest logiczne. Problem w tym że tu nie chodzi o rozwój turystyki, tylko blokowanie inwestycji. Dlaczego??? Kto ma interes w tym by na rynku w Piwnicznej były TIRy (tak jak teraz, jadące do Piwniczanki, Muszynianki, firm budowlanych, supermarketów), zamiast ogródków piwnych i kawiarni???